22 juli 2020 3 min leestijd

Instant experience: optimale mobiele ervaring van jouw Facebook-campagne

Rozemarijn Kamphorst-van Leijenhorst
Communicatieadviseur

Zet jij (regelmatig) een Facebookcampagne in om jouw diensten/producten te verkopen? Dan wil je dit natuurlijk zo pakkend en aantrekkelijk mogelijk overbrengen. Een Instant experience helpt je hierbij. Een instant experience is een mobiele ervaring die op volledig scherm opent nadat iemand op je advertentie klikt. Benieuwd hoe je dit effectief inricht? In deze blog geven we je een aantal tips.

Vertel je verhaal visueel

Met een instant experience vertel je op een aantrekkelijke manier een verhaal over jouw product of dienst om meer naamsbekendheid op te bouwen. Zo kun je je verhaal afwisselen met video, foto’s, enkele voorbeelden en een opvallende call-to-action. Let er hierbij wel op dat je niet teveel tekst gebruikt. Je bezoeker wil met name visueel overtuigd worden en zal op die manier ook sneller tot actie komen. Zo hou je het zo laagdrempelig mogelijk.

Instant experience ontwerpen

Een Instant Experience kun je maken in je Facebook advertentieaccount. Bij het ontwikkelen van je advertentie kun je, d.m.v. het aanvinken van een selectievakje, aangeven of je een Instant Experience wilt toevoegen of niet. Klik je op ‘ja’, dan kun je hem direct maken. Daarbij heb je twee verschillende opties:

  1. Gebruik een bestaand sjabloon
  2. Ontwerp er zelf één

Zo direct meer over deze opties. Wil je je Instant Experience opslaan en later verder bewerken? Je vindt deze terug op je Facebook bedrijfspagina onder ‘Instellingen’, ‘Publicatietools’ en dan ‘Canvas’.

Een bestaand sjabloon gebruiken

Wanneer je kiest voor een bestaand sjabloon heb je meerdere opties. Om de goede keuze te maken moet je scherp in kaart hebben wat je voornaamste doel is. Er zijn namelijk verschillende sjablonen waaruit je kunt kiezen en die passen bij het gekozen doel.

Klantenwerving

Wil je nieuwe leads binnenhalen? Kies dan voor een sjabloon waarin je mensen je producten laat ontdekken met een mobiele landingspagina die aanzet tot actie. Bijvoorbeeld door het invullen van een formulier. Dit sjabloon is actiematig ingericht om leads binnen te halen.

Verhaal

Met een verhaal-sjabloon laat je mensen op een aantrekkelijke manier meer te weten komen over je merk, product of dienst. Hierin kun je afwisselen met bijvoorbeeld video’s, foto’s, productcarrousels en call-to-actions. Zorg er hier voornamelijk voor dat je niet teveel tekst gebruikt, maar juist zoveel mogelijk visueel blijft.

Producten verkopen

Wil je je bezoekers een impressie geven van de producten die je biedt? Maak dan gebruik van de product-sjabloon. Bezoekers scrollen eenvoudig door een aantal producten heen, met een korte beschrijving van het product met de prijs. Een mooie manier om je producten aantrekkelijk te etaleren.

Zelf een sjabloon maken

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf een sjabloon te ontwerpen. Dit kan rechtstreeks in je advertentieaccount, of via Publicatietools op je Facebook bedrijfspagina. Je hebt de mogelijkheid om titels, foto’s, video’s, tekst en call-to-actions toe te voegen. Het werkt eenvoudig, maar de mogelijkheden zijn wat beperkt. Een betere manier volgens ons? Canva.

Canva

Onze ervaring is dat je een Instant Experience eenvoudig én visueel mooi kunt maken in Canva. Binnen de indeling ‘mobile-first-presentation’ heeft Canva veel sjablonen waar je uit kunt kiezen, maar ook daarin kun je volledig ‘from skratch’ aan de slag. Voordelen? Je hebt keuze uit allerlei creatieve ontwerp-opties én je kunt met één klik op de knop je sheets animeren. Ben je klaar? Download dan je opgemaakte template het gewenste bestandsformaat en laad deze in in de Instant Experience.

Hulp nodig?

Ga je voor het eerst aan de slag met het ontwikkelen van een Instant Experience en kun je wel wat hulp gebruiken? Of wil je deze volledig opgemaakt ingericht hebben in een Facebookcampagne? Wij helpen je graag!

Neem contact op